Dopravní situace v MČ Praha-Libuš - shrnutí

Napřed fakta. Vycházejí z měření dopravy, které bylo provedeno na konci listopadu 2023, tedy zhruba před rokem. Prováděl ho doc. Čarský se spolupracovníky z dopravní fakulty ČVUT. Celkem bylo na našem území zaznamenáno 58 490 cest za 24 hodin. To je zhruba stejně, jako v okresním městě Strakonice. Tím ale veškerá podobnost končí. Zatímco podíl tranzitní dopravy u nás činil 29 080 cest, což je 50 % veškeré dopravy, tak ve Strakonicích to bylo méně než 10 %. Pro úplnost dodávám, že tranzitní doprava je ta, která přes nás pouze přejede, protože musí. Prostě nás má „na cestě“. A směr východ – západ převažuje nad směrem sever – jih. Jinými slovy, jezdí přes nás víc aut ve směru Kunratice – Modřany (a obráceně) než ve směru do centra (a z centra). Pak tady máme takzvanou dopravu vnější. Ta se ještě dělí na cílovou a zdrojovou. A jednoduše řečeno je to ta doprava, která na naše území něco nebo někoho přiveze nebo odveze. Takových jízd bylo zaznamenáno 26 551, což je 45 %. Z této vnější dopravy plných 12 784 jízd, tj. zhruba polovina, začne nebo skončí v Sapě. Tj. celkem 22 % veškeré automobilové dopravy. Zbývajících 5 %, tedy 2 859 jízd činí doprava vnitřní. To je ta, která se odehrává pouze v rámci našeho území. Jsem to například já, když jedu z Libuše na Písnici na kontrolní den zdvojeného výtlaku. Pro pořádek ještě dodávám, že dle dosavadního vývoje každoročně v Praze zintenzivní automobilová doprava o cca 3 %.

To jsou čísla, kterým stávající uliční síť prostě nestačí a podle toho to tady vypadá. Samozřejmě, že zejména v dopravních špičkách. Přejet naši městskou část, což jsou zhruba 3 km, zabere víc než půl hodiny. Jak z toho ven? Dost těžko. Dílčí úpravy (popsané v minulém příspěvku) můžou (ale nemusejí) přinést jenom nepatrné zlepšení.  Za jedinou možnost tedy považuji zřízení neboli postavení nových komunikací. Co připadá nebo nepřipadá v úvahu?

Propojení ulic Mílová – V Lužích

Naprosto jednoduchá úvaha. Mílová je suverénně nejširší ulice, jakou tady máme. Bohužel je slepá. Je zjevné, že někdejší plánovači předpokládali její prodloužení na Libušskou. Jinak by na ní asi nestavěli autobusové zastávky. Bohužel to soudruzi nestihli. Po revoluci (privatizaci a restitucích) získalo navrch soukromé vlastnictví pozemků. Mimochodem, ulice V Lužích postavená v druhé polovině devadesátých let, je soukromá. A její jižní část ani není na katastru vedená jako komunikace. Přesto kdekoho napadne, že propojit obě ulice, což je zhruba 170 metrů nemůže být problém. Troufám si tvrdit, že je. Pokud je mi známo, tak se touto myšlenkou zabývali všichni starostové minimálně od roku 1998 a všichni dospěli k závěru, že je to neproveditelné. A jak čas běžel, tak se měnily vlastnické poměry v onom stosedmdesátimetrovém úseku. V dnešní době je zásadním odpůrcem vlastník soukromé školy Wonderland. Celkem ho chápu. U školy je příjemnější ulice slepá než frekventovaná.

Napojení Sapy na ulici U Rakovky

To je zhruba to samé. Teoreticky snadná záležitost, ale bez shody několika soukromých subjektů neproveditelné. Jedním z nich je Vimbau. Tato společnost vlastní většinu někdejšího areálu Vodních staveb (to jsme již v Kunraticích). A na jejím území je ještě jeden problém. Ryze technický. Je tam umístěn podzemní teplovod, jehož zakrytí není dimenzováno na přejezd intenzivní automobilovou dopravou.

Východní obchvat

Dle mého názoru jediné možné řešení. Trasa obchvatu je zanesena v územním plánu. Metropolitní plán s ní také počítá. A snad se po mnoha letech blýská na lepší časy. Jižní část, obchvat Písnice, má od podzimu zpracovanou projektovou dokumentaci pro stavební povolení a investiční odbor magistrátu začne pracovat na získání stavebního povolení. A souběžně s tím by měl zahájit jednání s vlastníky dotčených pozemků za účelem jejich výkupu. Dne 4. prosince proběhlo na magistrátu jednání, jehož závěrem je zahájení vstupních jednání na téma obchvat Libuše. To je úsek mezi Kunratickou spojkou a Dobronickou. Navazující jednání svolává pan náměstek Hřib na leden. To je moc dobrá zpráva.

Pavel Macháček, starosta, 10. 12. 2024

PřílohaVelikost
PDF icon obchvatova_komunikace_-_mapa.pdf114.46 KB